Elektrik şirketlerine elektrikli araç şarj altyapılarına yatırım yapmalarına fırsat verilirse elektrikli araç sektörü güçlendirilebilir.
Elektrikli araç şarj istasyonlarının kurulumu çok pahalı ve henüz yaygınlaşmasını kazançlı sağlayacak ciddi büyüklükte kullanıcı kitlesine sahip değil. Kamuya açık şarj istasyonları az sayıda olduğu için potansiyel elektrikli araç kullanıcıları benzinli araba kullanmaya devam ediyor.
Bu sektörde birçok firma, potansiyel kullanıcıları elektrikli araç almaktan alıkoyan “menzil endişesi”ni çözmeye çalıştı. 2000’li yıllarda birçok girişimci şirket özel şarj istasyonları kurmayı denedi fakat bunlardan yaşayabilir bir iş modeli çıkmadı ve Ecotality ile 350Green gibi bazıları da muhteşem bir şekilde söndü. Elektrikli araç alanında lüks segmente yönelen Tesla, Superchargers olarak adlandırdığı, kendine ait ücretsiz şarj istasyonu ağını kurdu. Bu şarj istasyonlarının çok dar bir kitleye yöneldiğini ve herkese açık olmadığını dile getiren bağımsız araştırma kuruluşu, Elektrikli Güç Araştırma Enstitüsü, Enerji Kullanımı Direktörü Mark Duvall, “Tesla markalı bir araban yoksa müsait şarj tesisleri bulamıyorsun. Araba markasına bağlı olmayan, uygun ve erişilebilir şarj altyapı eksikliğini yaşıyoruz” dedi.
Washington eyaletinde 2015 yılı Haziran ayı içerisinde kabul edilen yasa ile elektrik şarj sektörünün, bu piyasadan uzak kalan kamu hizmeti veren şirketlere açılması hedefleniyor. Böylece elektrikli araç sektörünün tavuk ve yumurta probleminden kurtulması bekleniyor.
Cumhuriyetçi eyalet temsilcisi Chad Magendanz tarafından desteklenen yasa, Kamu Hizmeti ve Ulaşım Komisyonu’nun onayı ile birlikte yatırımcılara ait kamu hizmeti veren şirketlerin elektrikli araç şarj altyapılarına yatırım yapmalarına ve maliyetlerini de vergi mükelleflerine yansıtmalarına olanak sağlayacak.
“İnsanların, evde şarj sistemi kurabilmeleri veya maliyetleri karşılayabiliyor olmaları konularını düşünmelerine gerek kalmadan elektrikli araç almalarını istiyoruz” diyen Magendanz “Bu özellikle şehir içinde yaşayan ve elektrikli araçlarını evde veya işyerinde şarj etmeleri gereken insanlar için geçerli. Bu pazarı çözebilirsek bütün ülkeye model olabilir” ifadelerini kullandı.
ABD’nin bazı eyaletlerinde kamu hizmeti veren şirketlerin şarj istasyonlarında elektrik satmaları yasak, bazı eyaletlerde ise hiçbir düzenleme bulunmuyor.
Kamu hizmeti veren şirketler, şarj ağlarının kurulması açısından en uygun aday olarak görülüyorlar. Kamu hizmeti veren şirketler mevcut, yaygın elektrik şebekelerini zaten işletiyorlar ve yatırım geri dönüşü hemen olmayan büyük altyapı projelerine yatırım yapacak kadar sermayeleri de bulunuyor.
Elektrikli araç şarj sektörü elektrik tedarikçilerinin iş modellerine önemli bir fırsat sunabilir. Kaliforniya’da regülasyona tabii kamu hizmeti veren şirketler ayrıştırılmış oldukları için (gelirleri daha fazla elektronların satışına bağlı değil) ulaşım pazarına girmeleri, sabit maliyetlerini daha geniş müşteri kitlesi arasında paylaştırabilmelerine olanak sağlayabilir.
Elektrikli araçlar ayrıca mobil enerji depolama sistemi olarak da kullanılabiliyor. Talebin düşük olduğu saatlerde şarj edilip, azami talep saatlerinde ise enerji şebekeye tekrar nakil edilebiliyor.
Kamu hizmeti veren şirketlerin öncülüğünde şarj altyapısı kurulunca, sadece elektrikli araç sahipleri değil, herkesin bu altyapıdan yararlanacağı düşünülüyor ve buna vergi mükellefleri de dahil.
Kaynak: technologyreview.com
|