E-Bülten
 
Sayı:87 - Ekim 2016
 
 
 

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci ile birlikte Denizli'de ADM ve GDZ Elektrik Dağıtım şirketlerinin Çağrı Merkezi’ni açtı. Bakan Albayrak, yıl sonuna açılışlarının tamamlanacağı 9 çağrı merkezinde 2 binden fazla istihdam sağlanacağını ifade etti.

Bereket Enerji Grubu'na ait olan ve toplam 5 ilde elektrik dağıtım hizmeti sağlayan ADM-GDZ elektrik dağıtım şirketlerinin Çağrı Merkezi'nin açılışı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz'ın katılımıyla gerçekleştirildi. 3 milyon TL’lik yatırımla hayata geçen Çağrı Merkezi, 400 kişilik istihdam yaratmasının yanı sıra, şirketlerin çağrı kapasitesi ve teknolojik altyapısını 4 katına çıkartacak. Denizli’de açılan çağrı merkezi, Kasım ayına kadar çeşitli illerde açılacak olan Çağrı Merkezleri’nin ilki olması özelliğiyle önem taşıyor.

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, bu açılışın çok büyük bir resmin başlangıcı olduğunu dile getirerek, ELDER’in Mayıs ayında gerçekleştirdiği 9’uncu Sektör Toplantısı’nda elektrik dağıtım sektörüyle ilgili bazı önemli kararlar aldıklarını ve bu kararlarla daha kaliteli hizmet verilmesi noktasında önemli bir süreci başlattıklarını dile getirdi.

Elektrik dağıtım sektörünün yaklaşık 7 yıl önce özelleştirildiğini hatırlatan Bakan Albayrak, "Türkiye haritası 21 dağıtım bölgesine ayrıldı ve tamamının özel sektöre devredilmesiyle birlikte esas hedefi müşteriye layık olduğu düzeyde bir hizmet verme noktasında önemli bir süreç başladı. 2013 sonrasında ekonomik dalgalanma ve artan maliyetlerle yaşanan sıkıntılar sonrasında biz 2016 yılı itibarıyla yeni bir dönemi açalım istedik. Memnuniyet noktasında hem halkımızın hem de yatırımcının memnuniyetini sağlamak durumundayız” dedi.

Albayrak, yılsonuna kadar açılışlarının tamamlanacağı 9 çağrı merkezinde 2 binden fazla istihdam sağlanacağını belirtti. Bunun bir diğer ayağının da teknik personel ihtiyacıyla ilgili olduğunu kaydeden Albayrak, gelecek yıla kadar istihdam oluşturulacak teknik personel ile elektrikteki sıkıntı ve arızalara daha hızlı müdahale edecek yeni bir yapılanmanın ortaya çıkacağını ifade etti. Elektrik dağıtım sektörünün enerji sektöründe yaklaşık 40 milyon haneye ulaşması itibarıyla hayati olduğuna işaret eden Albayrak, "Maalesef Türkiye'mizin büyümesinin yanında altyapı ihtiyacını karşılamak için yatırım hamlesi ve bunu tamamlamak için de önümüzde birkaç yıl var. Bundan yaklaşık 30 sene önce kurulan bir şebeke sistem altyapısı var. O günkü 20 bin megavatların ihtiyacını karşılayacak düzeyde. İktidara geldiğimizde bu kapasite 30 küsur bin megavat ve bugün itibarıyla 70 bin megavatı geçmiş durumda. Bireysel tüketim talebini ise her gün artıran bir ülkeden bahsediyoruz” ifadesinde bulundu.

"Enerjide şerit sayısını artırmalıyız"

Bakan Albayrak, sektördeki durumu her geçen gün araba sayısının arttığı iki şeritli bir yola benzeterek şöyle konuştu:

"Sadece yolu asfaltlamak değil, şerit sayısını da artırmamız gereken bir süreç bu. Bununla ilgili bir yatırım sürecini başlattık. Bunun ayaklarından birisi olan halkımızın şikayetlerini dile getireceği çağrı merkezi görevlisi başına düşen abone sayısını uluslararası standartlara çekmek için çok yoğun bir dönemi başlattık. 21 dağıtım bölgesi içinde sistematik ve kurumsal yapısı itibarıyla Avrupa mükemmellik kalite ödülünü alabilecek düzeyde bu dönüşümün gerçekleştirilmesini istiyoruz. İnşallah bu dönüşümü gerçekleştiren ilk firma da AYDEM olur. Burada çok yönlü bir kazan-kazan oyunu var. Biz bunu söyledik. Kamu memnun değil, vatandaş şikayet ediyor ve şirketler de mutsuz. Biz de dedik ki kalite ve verimlilik olduğu sürece müşteri memnun olur, memnun olduğu ölçüde şirketin kurumsallık değeri her geçen gün artar, kamu olarak da vatandaşımıza sistematik kaliteli hizmeti vermekten mutlu oluyoruz. Bu çerçevede uzun soluklu bir süreç." Albayrak, enerji sektöründe gelecek dönemde çok önemli yatırım ve projelere imza atacaklarını sözlerine ekledi.

Bakan Zeybekci: “Milletim adına, ülkemin geleceği adına teşekkür ederim”

Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci, Bereket Enerji Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ceyhan Saldanlı’ya teşekkür ederek şunları söyledi:

“Ceyhan Bey hakikaten Denizli’nin şahit olduğu ilklerin adamıdır. Ceyhan Bey ve Bereket Enerji Grubu. Denizli’de organize sanayideki derenin üzerine ilk hidroelektrik santrali kurarak özel sektörün de elektrik üretebileceğini ilk gösteren insandır. Ta başından başlayarak Denizliler’in dediği gibi çekirdekten yetişerek bugün bu noktalara gelmiş olmasından dolayı da biz Denizliler olarak gurur duyuyoruz. Ben Ceyhan Bey’in nezdinde Aydem ve yine İzmir bölgesinin olduğu için Gediz ailesine milletim adına, ülkemin geleceği adına teşekkür etmek istiyorum.”

Yılmaz: “Çağrı merkezleri çözüm bulma sürecinde ilk muhataptır”

EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz ise, elektrik sektöründe müşteri memnuniyetinin önemine vurgu yaparak tüketicinin memnun olmadığı bir piyasanın asla sağlıklı olamayacağını kaydetti. EPDK’nın da düzenlemelerini tüketici memnuniyetini merkeze alarak gerçekleştirdiğini dile getiren Yılmaz, şunları söyledi:

“Vatandaşımız, çağrı merkezini aradıktan sonra en kısa sürede operatöre bağlanma seçeneğine sahip olmalıdır. Özellikle vurgulamak isterim ki; çağrı merkezlerinin sadece bir sorun dinleme hattı olmasını istemiyoruz. Bu merkezler, tüketicinin derdine çözüm bulma sürecindeki ilk muhatap olacaktır. Müşteri memnuniyeti çağrı merkezinden başlamalı. Vatandaşlarımız sorunlarının çözümü için ilgili şirketin üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmeye hazır olduğunu görmelidir. Biz kurum olarak tüm dağıtım şirketlerinden ve görevli tedarik şirketlerinden bu konuda sorumlu davranmalarını bekliyoruz.”

Saldanlı: “Hedefimiz yüzde 100 müşteri memnuniyetidir”

Bereket Enerji Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ceyhan Saldanlı, “Hedefimiz yüzde 100 müşteri memnuniyetidir” dedi. Saldanlı, “Enerji sektöründe ilk Hidroelektrik santral yapımını gerçekleştiren, 2008’de ilk özel dağıtım şirketi lisansını alan Bereket Enerji Grubu bir ilke daha imza atarak dağıtım şirketlerindeki ilk Çağrı Merkezini 2008 yılında kurmuştur. Bugün de müşteri memnuniyetini daha da arttırmak için çağrı kapasitemizi ve teknolojik altyapımızı 4 katına çıkarttığımız toplam yatırım maliyeti 3 milyon TL olan çağrı merkezimiz, tüketicilerimize 7 gün 24 saat kesintisiz ve kaliteli enerji sağlama hedefiyle yaptığımız tüm çalışmalarımıza ivme kazandıracaktır'' dedi.

Bakan Albayrak gelen çağrıya yanıt verdi

Açılış töreninin ardından çağrı merkezi gezildi. Bakan Albayrak, bu sırada gelen bir çağrıya yanıt verdi: "Alo, iyi günler, Berat ben. Nasıl yardımcı olabilirim size?" diyerek çağrıyı karşılayan Bakan Albayrak, Muğla Milas ilçesine bağlı Dörttepe köyünden arayan Hanife Kurt'un evinin karşısındaki sokak aydınlatmasının yanmadığını söylemesi üzerine sorunun en kısa sürece giderileceği bilgisini verdi.

Aydın, Denizli, Muğla, İzmir ve Manisa'daki 4,8 milyon müşteriye hizmet verecek ve 400 kişilik istihdam yaratacak olan ADM EDAŞ ve GDZ EDAŞ’ın Çağrı Merkezi’yle bölgede hizmet alan tüketicilerin çağrılarının 20 saniyede karşılanabilmesi hedefleniyor. Önümüzdeki dönem Denizli haricinde, Tekirdağ, Kars, Adana, Rize, Trabzon, Konya, Şanlıurfa ve Adıyaman'da toplam 9 çağrı merkezi açılacak. Denizli’de açılan çağrı merkezi bu yatırımların ilki olması özelliğiyle önem taşıyor.

 

Bugün doğrudan ve dolaylı olarak 100 bin kişilik istihdam sağlayan elektrik dağıtım sektörü, “önce insan” ilkesiyle çalışanlarına eğitimler vererek kalifiye iş gücünü artırmanın yanı sıra iş sağlığı ve güvenliği noktasında da hep daha iyiye ulaşmayı hedefliyor. ELDER’in Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) ile işbirliğinde yürüttüğü faaliyetler sonucunda, sektörde faaliyetlerin belgelendirilmiş kişiler tarafından yürütülmesi amaçlanıyor. Çamlıbel Elektrik Dağıtım A.Ş. Genel Müdürü A. Sait Akboğa, Sakarya Elektrik Dağıtım A.Ş. İcra Kurulu Başkanı Bekir Sami Güven ve Akdeniz Elektrik Dağıtım A.Ş. Genel Müdürü Murat Yiğit, iş sağlığı ve güvenliğine verdikleri önem çerçevesinde verdikleri eğitimleri ve yapılan faaliyetleri anlattı.

Elektrik, Su ve Doğalgaz şirketleri müşteri deneyimleri ve operasyonel verimliliklerini artırmak için eksiksiz çözümlere ihtiyaç duyuyor. Bu alanda yaşanan teknolojik gelişmeler, Oracle Enerji Sektörü Uzmanlarından ve Türkiye'de önde gelen Enerji Şirketlerinin temsilcileri ile Oracle Enerji Zirvesi'nde masaya yatırılacak.

13 Ekim 2016, Perşembe günü Raffles Otel'de gerçekleşecek Oracle Enerji Zirvesi'nde görüşülecek konular arasında şu konular da yer alacak:

  • Dijital Dünyada Müşteri Beklentileri
  • Dijital Dağıtım
  • Büyük Veri ve Analitik
  • Operasyonel Verimlilik ve Mükemmellik
  • Türkiye'deki kurumlardan tecrübeler ve proje örnekleri

Oracle Enerji Zirvesi’nin programına buradan ulaşılabilir.

2016 yılı itibariyle, Türkiye’de YEKDEM’e dahil olan üreticilerin sayısı önemli ölçüde artmış ve kapasite bir önceki yıla göre önemli ölçüde yükselmiştir. Yenilenebilir enerjinin elektrik üretiminde gittikçe daha yüksek bir pay alması, dünyada elektrik piyasalarındaki gelişmeler karşısında doğru bir yönde hareket edildiğine işaret etmektedir. Ancak, iktisat kısa vadeli sonuçlar ile uzun vadeli beklentilerin birbiriyle uyumlu olmayabileceğinin pek çok örneğini bize sunmaktadır. YEKDEM buna bir örnek olarak gözükmektedir. Nitekim, EPDK’nın 29 Nisan 2016’da yaptığı düzenleme, sistemin ekonomik olarak sürdürülebilmesi için yapılmış bir düzeltme olarak görülmektedir.

Bu düzenleme ile üreticilerin, üretim tahminlerini gerçekçi yapmaları ve buna uymaları sağlanmaya çalışılmıştır. Piyasada dengesizliğe yol açan firmaların, bu davranışlarının maliyetlerine bir ölçüde de olsa katlanmaları sağlanmaktadır. Piyasa koşullarından etkilenmeden, sabit bir fiyattan elektrik üretmenin yarattığı sosyal maliyetler, piyasa içine çekilmeye çalışılmaktadır. Bu süreçte, EPDK düzenlemeleri ne kadar piyasada oluşabilecek yapıya benzer teşvik mekanizmaları oluşturabilirse, o ölçüde tüketicilerin katlanacağı sosyal refah kayıpları düşük olacaktır.

Regülatif açıdan doğru olan bu yaklaşım, rekabet politikası açısından bir takım sonuçlar da doğurabilecektir. YEKDEM ile ilgili rekabet politikası bağlamında bir sorun, yenilenebilir enerjinin toplam üretim içindeki payının artması ile ortaya çıkacak olan rekabet baskısının getireceği muhtemel sorunlardır. Sadece bir örnek vermek gerekirse, yenilenebilir enerji üretimindeki kesintilerin (intermittency), vadeli işlemleri sınırlandırması nedeniyle, rekabet ihlallerini sektörün gündemine girebilecektir. Şu anda bizim için teorik bir egzersiz gibi gözüken bu durum, diğer piyasalardaki uyumlu eylem, hakim durumun kötüye kullanılması gibi faaliyetlerin ortaya çıkışını teşvik eden ekonomik nedenlerin, elektrik üretim ve dağıtım sektörlerini de etkileyebileceğini göstermektedir.

Sektörün, endüstriyel gelişme sürecinde henüz üretim sonrası faaliyetlerin ön plana çıkmadığı bir aşamada olması nedeniyle, rekabet ihlalleri bir sorun olarak görülmeyebilmektedir. Ancak, kurulu güç ve kapasite, talebin istikrarlı bir şekilde çok üstünde kaldığı ve müşteri memnuniyetine dönük faaliyetlerin gittikçe şirketlerin bütçesinden daha büyük bir pay aldığı yeni dönemde, rekabet politikası da sektörde ön plana çıkacaktır.

Rekabet politikası, bir tarafta, üretimden gelen baskılar, diğer tarafta serbest tüketici sınırlarının aşağıya inmesi ve müşteri memnuniyetinin ön plana çıkması gibi nedenlerle, sektörde etkin bir rol oynamaya başlamaktadır. Benzer ülke örneklerine bakıldığında, bu sürecin zaman alacağı ve şirketler açısından maliyetlere yol açacağı beklenmelidir. Rekabetin yoğunlaşması, rekabet ihlallerini, bilerek ya da bilmeyerek bazı firmalar için cazip görünen stratejik alternatiflere dönüştürebilecektir. Ancak, orta vadede, rekabetçi davranışa doğru evrim, sektörü daha etkin ve sağlam bir yapıya büründürmekte pozitif bir katkı sağlayacaktır. Bu nedenle, sektörün rekabet politikası ile yaşamaya alışması gerekmektedir.

Prof. Dr. Fuat Oğuz Kimdir?

Fuat Oğuz, lisans eğitimini Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde tamamladı. The American Üniversitesi’nde Uygulamalı İktisat alanında yüksek lisans, George Mason Üniversitesi’nde İktisat alanında doktora yaptı. New York Üniversitesi’nde misafir araştırmacı olarak çalıştı. Şu anda Yıldırım Beyazıt Üniversitesi’nde görev yapmaktadır. Regülasyon iktisadı ve altyapı endüstrileri üzerine çalışmaktadır. Enerji ve telekomünikasyon regülasyonu üzerine yayınlanmış çok sayıda uluslararası makale ve kitabı bulunmaktadır.

Avrupa Enerji Regülatörleri Konseyi (CEER) Avrupa ülkelerindeki elektrik tedarikinin kalitesini ve buna bağlı olarak tüketici memnuniyetini mercek altına aldı. Hazırlanan Kıyaslama Raporu’nda, elektriğe erişim (yüksek düzeyde tedarik sürekliliği), teknik özellikler (voltaj kalitesi) ve hız (ticari kalite), elektrik tedarikinin kalitesini belirleyen 3 önemli unsur olarak öne çıktı ve bu unsurların tüm Avrupalı tüketiciler için garanti altına alınmasının amaçlandığı belirtildi.

Avrupa Enerji Regülatörleri Konseyi (CEER), elektrik ve gaz tedarikinin kalitesi hakkında Kıyaslama Raporu'nu yayınladı. Raporda kesintilerin sayısı ve süresi ile müşteri taleplerinin yerine getirilme derecesi (ticari kalite) ve hızı gibi kilit kalite verileri yer aldı. Raporda ayrıca, elektik gerilimi kapsamı ve gaz kalitesi izlenmesi hakkında bilgiler de yer aldı.

Tüketicilerin gerek elektrik, gerekse doğal gazda uygun fiyat ve tedarik sürekliliğini arzuladığını vurgulayan raporda, elektrik tedarikinde kalite noktasında 3 önemli unsura dikkat çekildi. Bunlar, elektriğe erişim (yüksek düzeyde tedarik sürekliliği), teknik özellikler (voltaj kalitesi) ve hız (ticari kalite) olarak sıralandı. Tedarik kalitesinin düzenlenmesi ile, bu unsurların tüm Avrupa'daki tüketiciler için garanti altına alınmasının amaçlandığı belirtildi. Avrupa ülkelerinde kullanılan ticari kalite göstergelerinde büyük oranda uyum bulunduğunu kaydeden raporda, akıllı sayaç kullanımının ticari kalitenin düzenlemesine destek olacağı da vurgulandı.

Avrupa Enerji Düzenleyicileri Konseyi (CEER) Başkanı Lord Mogg, konuyla ilgili şu değerlendirmede bulundu:

"Eski bir atasözünde denildiği gibi, ölçemediğiniz şeyi yönetemezsiniz. Bu rapor, enerji düzenleyicilerinin şebeke şirketlerinin performansını izlemek için kullanabilecekleri büyük miktarda kritik veriyi ortaya koymaktadır. Düzenleyicilerin müşterilere sunulan hizmetin kalitesine verdikleri önem artmış durumdadır. Genel göstergelerden uzaklaşılıp standartların karşılanmaması durumunda müşterilerin doğrudan bir telafi alabildiği garantili göstergelere rağbetin artmasını memnuniyetle karşılıyoruz.”

Raporda, CEER tarafından elektrik tedarikinin kalitesi sunulan tavsiyelerden bazıları şöyle oldu:

  • Enerjinin tedarikinin devamlılığının izlenmesi genişletilmeli.
  • Tedarik sürekliliğine yönelik gösterge ve veri toplama süreçlerinde uyum oluşturulması
  • Tedarik sürekliliğine yönelik göstergelerin hesaplanma yöntemlerinin uyumlaştırılması
  • Olağanüstü (istisnai) durumlara yönelik tanımların belirlenmesi ve bu tanımların ülkelerce uyum içinde benimsenmesi
  • Enerji tedarikinin devamlılığı için bir teşvik mekanizmasının uygulanması
  • Uzun süreli kesintilerden etkilenen kullanıcılar için tazminat ödemesi uygulaması
  • Voltaj kalitesi verisi yayımlanmalı.
  • Voltaj kalitesi ile ilgili bilinç artırılmalı
  • Ulusal düzenlemelerle ilgili
  • Tüketici ilişkileri düzenlemelerinin geliştirilmesi
  • Tüketici hizmetleri gibi servislere ulaşılabilirliğin garanti altına alınması

Kaynak : www.ceer.eu