"Elektrik Dağıtımında Vatandaşın Memnuniyeti %53 Arttı"

Elektrik Dağıtımında Vatandaşın Memnuniyeti %53 Arttı

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, vatandaşın elektrik dağıtım sektörü tarafından verilen hizmetlerden duyduğu memnuniyetin yüzde 53 oranında arttığını açıkladı. Vatandaş memnuniyetiyle daha da güçlenen sektör, 2017 hedeflerine odaklandı.

Enerji alanında kamu ve özel sektörün üst düzey temsilcilerini bir araya getiren ELDER 10. Sektör Toplantısı, 26 Mayıs 2017, Cuma günü, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak’ın katılımı ile İstanbul’da Hilton Bomonti Otel’de gerçekleştirildi.

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANI BERAT ALBAYRAK'IN, ELDER X. SEKTÖR TOPLANTISI'NDA YAPTIĞI KONUŞMAYI BURADAN İZLEYEBİLİRSİNİZ.

ELDER, İSTİKRARLI ENERJİ PİYASALARI YOLCULUĞUNDA ÖNEMLİ HİZMETLER VERİYOR”

ELDER 10. Sektör Toplantısı’nın açılış konuşmasını gerçekleştiren Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, ELDER'in en önemli destekçilerinden birisi olduğunu ve Türkiye'nin geleceği için daha fazla sorumluluk alarak her zaman en iyi hizmeti vermesini beklediklerini dile getirdi.

Bakan Albayrak, AK Parti iktidarları döneminde oluşturmaya çalıştıkları şeffaf ve mali açıdan güçlü, istikrarlı enerji piyasaları yolculuğunda ELDER'in önemli hizmetleri bulunduğunu ifade ederek, "Eğer rekabet yoksa tüketiciye uygun maliyetli enerji sağlama imkanı olmaz. Temel amacımız daha rekabetçi bir piyasada ve bu vesileyle daha iyi hizmeti daha uygun fiyatla tedarik etme stratejisi, ancak özelleştirip sektörü kendi başına bırakma lüksümüz yok. Her zaman bu amacın hayata geçmesi için uyumlu ve yoğun bir şekilde çalışıyoruz." dedi.

Bakan Albayrak, elektrik dağıtım sektöründe 2015 Mart- 2016 Mart dönemini baz alarak tüketici memnuniyeti anketini ilk olarak geçen yıl Trabzon'da gerçekleştirilen ELDER 9. Sektör Toplantısı’nda açıkladıklarını ve o toplantıda "tüketici memnuniyeti odaklı yeni dönemi" başlattıklarını hatırlattı.

MEMNUNİYETTE %20’LİK ARTIŞ VAR

Bugünkü toplantıda ise, 2016 Mart- 2017 Mart dönemindeki tüketici memnuniyeti anketine ilişkin sonuçları açıklayan Albayrak, anketin 44 ilde 22 bin 608 kişi üzerinden yapıldığını ifade etti. Albayrak, geçen yıla kıyasla daha iyi bir noktaya gelindiğini vurguladı ve şunları söyledi:

"Bu yeterli mi? Bence değil. Henüz bir yıl geçti, iyi bir ilerleme var. İnşallah bunu sistematikleştirerek arzuladığımız tüketici memnuniyeti için en üst düzeye çekecek bir süreci başlatacağız. Tüketici memnuniyeti ve vatandaş odaklı hizmet olgusunda önemli hedefler koyduk. Değerlendirmemizi yatırımlar, tedarik kalitesi ve sürekliliği, müşteri hizmetleri ve iletişim başlıkları altında yaptık. Yatırımlarda 5 yıllık dönem için 30 milyar liralık bir bütçemiz var. Tedarik kalitesi ve sürekliliği noktasında önemli metodolojiler geliştirdik. Müşteri hizmetleri noktasında da çağrı merkezi devrimini yaptık.

Müşteri temsilcisi başına düşen müşteri sayısını uluslararası standartlara çekmek için oluşturduğumuz süreci başlattık. Vatandaşımızın alınan hizmet noktasında dağıtım şirketlerimize verdiği puanda yüzde 20'lik bir artış var. Geçen yıl 5 puan üzerinden 2,86 olan not, bu yıl 3,45'e çıktı. Hizmetlerden duyulan memnuniyet noktasında baktığımızda ise geçen yıla kıyasla yüzde 53 artış var. Toplam tüm vatandaşlarımız nezdinde bakıldığında iki yılı kıyaslayınca yüzde 60'lık bir seviyeye ulaşıyor ki bu olumlu bir performans. Ama daha yeni başladık. Önümüzdeki yıl için sektörde müşteri memnuniyet oranında hedef yüzde 80 olmalı, inşallah bunu yakalayacağız. 21 dağıtım şirketimiz içinde firmalarımızın çoğunda artış var kendilerini geliştirme noktasında, ama istediğimiz performansı henüz yakalamış değiller, neler yapmalıyız bunu değerlendireceğiz."

ELEKTRİKLER KESİLMİYOR DİYENLER %60 ARTTI

Bakan Albayrak, anketin detaylarına ilişkin bilgi verdi ve sonuçlarını paylaştı. Albayrak, şirketleri "tanınırlık" başlığı altında değerlendirdiklerinde, elektrik dağıtım hizmetini kimin verdiğine ilişkin soruya tüketicinin yüzde 46'sının doğru cevap verdiğini, yüzde 54'lük kesimin ise elektrik dağıtım hizmetini "devlet veriyor" şeklinde yanıtladığını aktardı.

Dağıtım hizmetini kimin verdiğine ilişkin oranın geçen yıla göre yüzde 21 arttığını belirten Albayrak, "Ortada bir başarı var, ama bu performansa dayalı hizmeti devletin verdiğini düşünüyorlar. Geçen yıla kıyasla kaliteli hizmet verme açısından önemli bir resim ortaya koyuyor. 'Her gün elektrik kesiliyor' diyen vatandaşımızın oranında yüzde 19 düşüş, 'haftada bir iki kez kesiliyor' diyende yüzde 40, 'ayda bir iki kez kesiliyor' diyende yüzde 50'lik bir düşüş var. 'Elektrik nadir veya hiç kesilmiyor' diyende yüzde 60'lık artış var. Siz bu noktada kaliteli ve iyi sürdürülebilir enerji hizmeti verdiğiniz sürece vatandaşımız da bunu ortaya koyuyor." ifadelerinde bulundu.

KESİNTİLERDEN ÖNCEDEN HABERDAR OLMA ORANI %64

Kesintilerin yönetilmesi, vatandaşın haberdar edilmesi, kesintiyle ilgili bilgiye ulaşılması ve belirtilen sürede sıkıntıların giderilmesine ilişkin veriler de paylaşan Albayrak, şunları kaydetti:

"Kesintiden önceden haberdar olma oranı yüzde 64. Yani 'nereyi arayıp kesintiyi öğreneceğini' bilenlerin oranı yüzde 64, ama kesintiyi önceden bilenlerin oranı yüzde 37. Halkımızın üçte ikisi bu kesintileri önceden bilme noktasında problem yaşıyor. Alternatif kanallar noktasında hala istediğimiz düzeyde değiliz. Sorulara hızlı yanıt alanların oranındaki artış geçen yıla kıyasla yüzde 34 artmış. Bu, çağrı merkezleriyle halkımıza dokunma hususunun önemini ortaya koyuyor. Belirtilen zamanda kesintinin giderilmesi yüzde 30. Burada kat edeceğimiz ciddi bir mesafe var, bu hususu ciddi olarak iyileştirmemiz lazım."

2017’DE 5 MİLYAR TL YATIRIM HEDEFİ

Albayrak, 2016 yatırım tabanı olarak 3 milyar 576 milyon lira belirlendiğini, fakat hizmete alınan toplam yatırımın 3,7 milyar lira olduğunu açıkladı. "Yani yüzde 103'lük bir bütçe gerçekleştirdik" diyen Albayrak, "2017 için yatırım tabanının 4 milyar 24 milyon lira olarak belirledik ama bu rakamı da 5 milyar liraya çıkarmayı hedefliyoruz." ifadesini kullandı.

Çağrı merkezi yatırımlarının çok önemli adımlardan biri olduğuna işaret eden Albayrak, geçen yıl açılan 9 yeni çağrı merkeziyle 3 bin 200 kişilik istihdam sağlandığını aktardı.

Bakan Albayrak, oluşturulan bu istihdamla önemli bir altyapı eksiğinin giderildiğini ve tüketicinin telefon başında bekleme süresinin azaldığını belirterek, "Özellikle belirlediğimiz 20 saniyede operatöre ulaşma hedefini 21 firmadan 18'i ile sağladık. Hepinizi tebrik ediyorum. Cevaplama oranıyla ilgili belirlediğimiz kriterlerde de yüzde 90-95 hedefleri açısından önemli bir ivme yakaladık, ama 21'de 21 şirket değil henüz." ifadelerini kullandı.

Sokak aydınlatmalarıyla ilgili sonuçları da aktaran Albayrak, 6,6 milyon adet sokak lambası bulunduğunu ve bunlardan 5 milyonunun kontrol edildiğini söyledi. Ayrıca 266 bin sokak lambasının da tamirinin yapıldığını dile getiren Albayrak, "Sokak lambasının yanmamasıyla oluşabilecek güvenlik tehlikesini ortadan kaldıracağız. Yılda en az iki kontrolle bu alanda sürekli yaşayan bir sistemi inşa edecek, müşteri memnuniyetinde ciddi bir iyileşme sağlayacağız." dedi.

Albayrak, belirtilen sürede kesintilerin giderilmesi hedefinin yüzde 80 olduğunu anlatarak, "Bunu başarmamız lazım. İtibar endeksi ve tanınırlık. Vatandaşın üçte ikisi sizi bilmiyor, artık daha görünür olma ve tanınırlık noktasında ciddi adımların atıldığı bir döneme girmemiz lazım. Burada, asgari bir yüzde 70'lik hedefi ortaya koymalıyız. Türkiye 80 milyon, 780 bin kilometrekarenin tamamında aynı hizmet kalitesi memnuniyetini, yakalamak zorunda çünkü büyük ve güçlü Türkiye diyorsak her alanda olduğu gibi bu alanda da en iyiyi hedeflemek zorundayız. Son hedef olan sorulara hızlı yanıt noktasında yüzde 70'lik hedefi ortaya koyacağız. İnşallah önümüzdeki yıl bu hedefleri hayata geçireceğiz. Yeni hedeflerle çıtayı daha da yukarıya taşıyacağız." değerlendirmesinde bulundu.

TÜRKİYE’DE ENERJİ MALİYETLERİ %60 DAHA UCUZ

Enerji maliyetlerini sadece dağıtım ve perakende alanındaki çalışmalarla değil üretim alanındaki adımlarla da düşürdüklerini kaydeden Albayrak, Türkiye'nin Avrupa Birliği ülkelerine kıyasla konutta en ucuz ikinci, sanayi de de en ucuz üçüncü ülke olduğunu bildirdi. Bu maliyetlerin, 28 AB ülkesi noktasında bakıldığında yüzde 60 daha ucuz olduğuna dikkat çeken Albayrak, şunları söyledi:

"2002'de ortalama bir hanenin yıllık elektrik tutarının asgari ücret içindeki payı yüzde 20,1 iken, 2016 'da bu rakam yüzde 6,3'e düşmüş durumda. Bu alanda olumlu ve pozitif bir gelişme ortaya koyduğumuzun en somut örneği. Son 15 yılda laf yerine hizmet ve icraat ürettik. Vatandaşımızın hak ettiği hizmeti için çalışmalarımızı çok yoğun bir şekilde sürdürüyoruz. Giderek liberalleşen sektörde, altyapıda standartların sürekli yükseldiği bir yapıya doğru ilerliyoruz. 2016- 2020 yıllarında altyapı iyileştirmesi için özel sektör eliyle 18 milyar lira, kamu eliyle 12 milyar lira olmak üzere 30 milyar liradan fazla yatırım yapıyoruz. Mevcut hatlarımız, altyapımız yeterli değil. Enerji talep artışında dünyada Çin'den sonra ikinci, OECD ülkeleri arasında birinci olan Türkiye'den bahsediyoruz. Son 1 yılda enerji altyapısında büyük değişimler yaşadık. Doğalgazın elektrik üretimindeki payını yüzde 10 azaltarak, ithal gazın dış ticaret üzerindeki baskısını daha da azaltmak için çok çalışıyoruz. Yerli kaynaklardan elektrik üretiminde yüzde 49 ile rekor yaşandı." 

RÜZGAR YEKA İÇİN GÖRÜŞMELER SÜRÜYOR

Albayrak, son 10 yılda enerjide 75 milyar dolardan fazla yatırım gerçekleştirildiğini ve elektrik kurulu gücünün 80 bin megavata ulaştığını anlatarak, "Gelecek 10 yıl içinde asgari 50 bin megavatlık yatırımla sektörü büyütmeye devam edeceğiz. Bu dönemde güneş ve rüzgarda ilk olarak 5'er bin megavat, sonrasında 10'ar bin megavat ilave kapasiteyi sisteme kazandırmayı hedefliyoruz." dedi. Bu yatırımları yaparken yerli üretim ve Ar-Ge'yi temel alan ve Türkiye'yi bu alanda bir üs yapacak anlayışla hareket ettiklerini belirten Albayrak, Karapınar Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanları (YEKA) ihalesinin başarılı bir şekilde tamamlandığını hatırlattı. Albayrak, 27 Temmuz'da son tekliflerin alınacağı rüzgar YEKA ihalesi için ise dünyanın önde gelen şirketleriyle görüşme ve toplantıların devam ettiğini belirtti.

İstihdam ve Ar-Ge ile yatırımlar sürerken, cari açığın düşürülmesine ve Türkiye'nin ihracatına da katkı yapmayı hedeflediklerini vurgulayan Albayrak, "Vatandaşımızın cebine yansıyan faturayı düşürmek için, inşallah bu iyileştirmelerin daha da ötesine gideceğiz. Yerli kömürün yeni nesil, doğa dostu ve ileri teknolojiye sahip santrallerin kazandırılması için gerekli altyapıyı hazırladık. Şu anda dünyadaki en ileri çevreci kriterlerle bu yatırımları yapacağız. Türkiye'de bir iş yapıyorsak en iyisini en çevrecisini ve doğru olanını yapmak zorundayız. Milletimizin hayır duasını almayan, teveccühünü kazanmayan hiçbir yatırımın başarıya ulaşmayacağını düşünüyoruz. Kaynaklarımız yüksek teknolojiyle milletimizin hizmetine sunulacak." diye konuştu.

Bakan Albayrak, Türkiye'nin nükleer enerjide de adımlar attığını belirterek, "Tüm dünyanın yüzde 11, OECD ülkelerinin ise yüzde 21 elektrik ihtiyacının nükleerden sağlandığı bir dünyada nükleeri de en kısa sürece hayata geçirmek için çok çalışmaya devam ediyoruz." dedi.

DOĞAL GAZ DEPOLAMADA HEDEF 2023

2023'e kadar toplamda 10 milyar metreküpün üzerinde bir doğalgaz depolama hedefini hayata geçirmeyi hedeflediklerini kaydeden Albayrak, "Türkiye'nin yıllık tüketiminin en az yüzde 20'sini depolayan bir kapasiteye ulaşmak. Türkiye olarak, enerji köprüsü olmanın ötesine geçmek istiyoruz. Türkiye'de aynı zamanda fiyatlandırmanın yapıldığı, piyasa derinliğinin oluşturulduğu, pazarın daha da büyüyerek piyasa gelişimine yön verildiği bir yapıya kavuşmak. Milli Enerji ve Maden Politikamız da tam da bu amaçla oluşturuldu.” dedi.

Enerji Sektörü Yeni Atılım Döneminde Öncü Olacak

TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Başkanı Ziya Altunyaldız, milli hedefleri belirlenen enerji sektörünün, yeni atılım döneminde değişimin öncüsü olacağını vurguladı.

TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Başkanı Ziya Altunyaldız, Türkiye'nin enerji ticareti alanında bölgesel ve küresel ölçekte en büyük 10 oyuncudan biri olmayı hedeflediğini dile getirdi.

Altunyaldız, enerji sektöründe dünyanın yeni bir sürece girdiğine dikkat çekerek "Önemli ithalatçı ülkeler ihracatçı konuma geçiyor. Büyük enerji ihracatçısı ülkeler ise büyümenin merkezi haline geliyor. Bir taraftan petrol fiyatında meydana gelen önemli değişmeler, diğer taraftan dünyanın pek çok yerinde keşfedilen kaya gazı rezervleri ve yenilenebilir enerjideki gelişmeler, küresel enerji oyununun kurallarını değiştiriyor." diye konuştu.

Krizlere açık iktisadi dalgalanmaların ülkelerin refahlarını tehdit etmeye devam ettiğini vurgulayan Altunyaldız, "İşte bu küresel tablo karşısında Türkiye son derece stratejik bir hamlede bulunarak Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemini milletimizin büyük bir teveccühü ile hayata geçirmiştir." dedi.

MİLLİ KAYNAKLARIN TAMAMI SEKTÖRE KAZANDIRILACAK

Yönetimde istikrar ve yönetilebilirliğin arttığı bir Türkiye'de milli hedefleri belirlenen enerji sektörünün, yeni atılım döneminde değişimin öncüsü olacağını belirten Altunyaldız, yerli ve milli kaynaklarımızın tamamının sektöre kazandırılmasına dönük yatırımların önünün açıldığını kaydetti.

Altunyaldız, sektörün önünü açacak Ar-Ge ve inovasyon kapasitesinin güçlendirilerek nitelikli insan kaynağı yetiştirilmesinde üniversite-sektör iş birliğinin artırılmasının son derece önemli olduğunu belirterek, şöyle devam etti:

"Geçen yıl hayata geçirdiğimiz Ar-Ge reform paketi ve şu an komisyonumuzun gündeminde yer alan üretim reformu paketinde reel sektörle üniversite arasında mevcut iş birlikleri güçlendiriliyor.”

Elektrik Dağıtım Sektöründen Yatırım Atağı

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz, yeni elektrik tarife döneminde yüksek bir yatırım hedefinin ortaya konulduğunu, elektrik dağıtım sektörünün ise belirlenen yatırım tavanının üzerinde bir yatırımı gerçekleştirdiğini bildirdi.

EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz, ELDER - Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği'nin 10. Sektör Toplantısı'nın açılışında yaptığı konuşmada, enerji piyasasında tüketici memnuniyetinin olmadığı bir piyasaya karşı oldukları kadar, yatırımcıların küstürüldüğü bir piyasaya da karşı olduklarını vurguladı.

ELEKTRİK SEKTÖRÜNDE TÜKETİCİ MEMNUNİYETİ DÖNEMİ

Yılmaz, geçen yıl Trabzon'da ELDER’in ev sahipliğinde gerçekleştirilen toplantının elektrik sektörü için bir milat olduğunun altını çizdi. Yılmaz, "Bu toplantıyla dağıtım şirketleri için tüketici memnuniyetini faaliyetlerinin odağına alan, hizmet kalitesi yönünden kendini gözden geçirmeye ve geliştirmeye teşvik eden bir süreç başladı." dedi.

Bu toplantıdan kısa süre sonra 9 ilde yeni çağrı merkezlerinin kurulduğunu hatırlatan Yılmaz, bütün dağıtım şirketlerinin kısa sürede kurdukları bu merkezlerle sadece tüketici memnuniyeti noktasında önemli bir adım atılmakla kalınmadığını, o şehirlerdeki istihdama da katkı sağlandığını ifade etti. EPDK olarak hizmet ve müşteri odaklı her adımı desteklediklerini bildiren Yılmaz, şunları söyledi:

"Burada bir noktanın altını özellikle çizmek istiyorum. Tüketicinin yanında olmanın, piyasa oyuncularının ya da dağıtım şirketlerinin karşısında olmak anlamına gelmediği sanırım hepimizin ortak görüşüdür. Tüketicinin memnun olmadığı bir piyasa sağlıklı olmaz. Yatırımcının küstürüldüğü bir piyasada da vatandaşımızın hak ettiği üstün hizmet kalitesini beklemek gerçekçi değildir. Türkiye’nin geleceği için taş üstüne taş koyan, ülkemizin en ücra köşelerine hizmet götüren, iş bekleyen gençlerimize istihdam sağlayan her şirket bizim için değerlidir."

SEKTÖR, BELİRLENEN YATIRIM TAVANININ ÜZERİNDE YATIRIM YAPIYOR

Yılmaz, yeni elektrik tarife döneminde EPDK'nın yatırımlar konusunda yüksek bir hedef ortaya koyduğunu belirterek, "Elektrik dağıtım sektörünün bu yüksek çıtayı yakaladığını, hatta belirlenen yatırım tavanının da üzerinde bir yatırım gerçekleştirdiğini gördük. Dağıtım şirketleri 4 milyar liralık yatırım yaptı." dedi.

'TÜRKİYE AKILLI ŞEBEKE YOL HARİTASI' ÇALIŞMASINDA SONA YAKLAŞTIK.

İçinde bulunulan 5 yıllık yatırım döneminde tüketicilere yönelik hizmet kalitesinin artacağını dile getiren Yılmaz, sözlerine şöyle devam etti:

"Teknolojide yaşanan gelişmelerin dağıtım şebekelerine entegrasyonunu öngören akıllı şebeke uygulamaları noktasında da mesafe almaya devam ediyoruz. Kurumumuz koordinasyonunda yürütülen 'Türkiye Akıllı Şebeke Yol Haritası' çalışmasında sona yaklaştık. Çalışmanın tamamlanmasının ardından dağıtım şirketleri de akıllı şebeke dönüşümünü daha sistematik ve eşgüdümlü şekilde hayata geçirebilecektir."

9. SEKTÖR TOPLANTISI MİLAT NİTELİĞİNDEYDİ

Geçtiğimiz sene Trabzon’da gerçekleştirilen ELDER 9. Sektör Toplantısı sektör açısından milat niteliğindeydi. Tüketici memnuniyetinin damga vurduğu bu toplantının ardından elektrik dağıtım şirketleri hizmet kalitesini ve vatandaşın memnuniyet oranını artırmak amacıyla başta 9 ilde açtığı ilave çağrı merkezleri olmak üzere pek çok yatırımı devreye aldı. Sektör, çağrı merkezlerinde 2 binin üzerinde ilave istihdam sağlarken, arıza bakım onarım eleman sayısını da ek istihdamla 18 binlere çıkardı.