“Enerji Tüketici Zirvesi” Bakan Dönmez’in Katılımıyla Ankara’da Gerçekleştirildi

“Enerji Tüketici Zirvesi”, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı’nın işbirliği ile 16 Ekim Salı günü Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nda gerçekleştirildi. Zirveye kamu, özel sektör, sivil toplum kuruluşları ve tüketici birlikleri gibi paydaşlardan çok sayıda üst düzey yönetici ve uzman katıldı. Zirvenin açılış konuşmalarını ETKB Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü Ahmet Erdal, EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez gerçekleştirdi.

Açılış konuşmasında Bakanlığın tüketicilerle ilişkilerde izleme, denetim ve iletişimden oluşan 3 ayaklı bir stratejisi olduğunu ve kurumlara gelen öneri ile şikayetleri her ay izlediklerine belirten Dönmez, şöyle konuştu: "Bunları düzenli olarak konularına göre raporluyor, sorunların hangi konularda yoğunlaştığını tespit ediyoruz. Bu yılın ilk 10 ayında sadece CİMER'e elektrik ve doğal gaz ile ilgili yaklaşık 34 bin başvuru geldi. Bilgi edinme ve kurumlarımıza gelen diğer başvurular bu rakamın dışında. Tüketicilerimizin rahatsız olduğu yerlerde düzenlemeler yapıyoruz. Hizmet kalitesinin artması için Türkiye’yi diğer ülkelerle kıyaslıyoruz. Tüketici refahını dengede tutmaya çalışıyoruz. Özellikle Avrupa’da ay ay yayınlanan Avrupa başkentlerdeki elektrik ve gaz konut fiyatlarını istisnasız takip ediyoruz. Ankara, kilovatsaat başına 2,1 avro/cent olan gaz bedeli ile 1 Ekim'deki fiyatlarla bile Avrupa’nın en ucuz gaz satışı yapılan başkenti durumunda."

Avrupa'da Mart 2017'den bu yana elektrik, Eylül 2017'den bu yana da gaz fiyatlarının arttığının belirlendiğine işaret eden Dönmez, "Türkiye hala Avrupa'da en düşük üçüncü elektrik fiyatına sahip ülke. Satın alma paritesi ile düzeltme yapılsa da Makedonya, Litvanya, Bulgaristan gibi ülkelerin de altında bir elektrik fiyatına sahibiz. Akaryakıtta da benzer durumlar söz konusu. Türkiye, benzin fiyatlarında Rusya, Belarus ve Moldova'nın arkasından Avrupa'da en ucuz benzinin satıldığı ülke." değerlendirmesinde bulundu.

Konuşmasında tüketicinin memnun olmadığı bir piyasanın sağlıklı işlemesinin mümkün olmadığının altını çizen EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz ise:  “Kurum olarak sıkça aldığımız şikayetler arasında vatandaşlarımızın borçları yüzünden elektriklerinin kesilmesi ve başka abonenin borcunun kendilerinden talep edilmesi yer alıyor. Yaptığımız düzenlemeyle abonenin zamanında borcunu ödememesi hallerinde elektrik kesilmeden önce yazılı bildirim, SMS ya da e-posta yoluyla bildirimi zorunlu hale getirdik. Yani gerekli bildirim yapılmadan abonenin elektriğinin kesilmesi mevzuata aykırı bir hareket olacaktır.  Önceki abonenin borcunun bir sonraki aboneden tahsili ise mevzuata aykırı bir eylemdir. Bu konuda Kurumumuza gelen şikayetlerle ilgili gerekli soruşturma süreçleri tamamlanmış ve gerekli işlemler uygulanmıştır. Bundan sonraki süreçte şirketlerimizin daha hassas davranacağına eminim. Tedarik veya dağıtım şirketi tarafından borç tahsilatı ile görevlendirilmiş hukuk bürolarının vatandaşları mağdur edecek mevzuata aykırı faaliyetlerinin bedelini de yine ilgili tedarik veya dağıtım şirket ödeyecektir. Bu hukuk büroları ile yapılan anlaşma her ne kadar Kurumumuz görev alanında olmasa da onların vatandaşla ilişkisindeki şirket sorumluluğu devam edecektir” şeklinde konuştu.

ELDER Hukuk Müşaviri Büyükkeçeci: “Tüketici Memnuniyeti En Önemli Gündem Konumuz”

Enerji Tüketici Zirvesi kapsamında Bakan Yardımcısı Abdullah Tancan’ın moderatörlüğünde, Türkiye Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, TEDAŞ Genel Müdürü Halil İbrahim Leventoğlu, Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği CEO’su İsmail Bulut ve ELDER Hukuk Müşaviri Şadi Büyükkeçeci’nin katılımlarıyla “Elektrik Sektöründeki Tüketici Sorunları” paneli düzenlendi.

Panelde konuşma yapan ELDER Hukuk Müşaviri Şadi Büyükkeçeci, elektrik dağıtım sektörünün tüketici memnuniyeti konusunda 2017 yılı içerisinde attığı adımlara ilişkin bilgi verdi. Büyükkeçeci, elektrik dağıtım sektörü olarak 2016-2020 yılını kapsayan 3. Tarife dönemi sürecinde yaklaşık 20 milyar TL’lik yatırım taahhüdünde bulunduklarını belirterek, 2016 yılında bu rakamın 4,3 milyar, 2017’de ise 5,9 milyar TL’lik kısmını gerçekleştirdiklerini ifade etti. Büyükkeçeci elektrik dağıtım sektörü olarak müşteri memnuniyetini, 6 temel ilke üzerine inşa ettiklerini belirterek bunları, “Şeffaflık, Erişilebilirlik, Cevap Verebilirlik, Objektiflik, Gizlilik ve Hesap Verebilirlik” olarak sıraladı.

“Yatırımların Çoğu Şebekeyi Yenilemek İçin Yapılıyor”

Özelleştirme sonrasında yeni yatırım yapılan sektörler karşılaştırıldığında elektrik dağıtım sektörünün yapılan yatırım tutarıyla ilk sıralarda yer aldığını dile getiren Büyükkeçeci, yatırımların büyük oranını şebeke yatırımlarının oluşturduğunu söyledi. Özelleştirmeden Şebekelerin ortalama yaşının 30’un üzerinde olduğunu ve kesintisiz ve kaliteli enerji için bu şebekelerin yenilenmesi gerektiğini ifade eden Büyükkeçeci, sektör olarak yatırım oranının üzerine çıkmayı hedeflediklerini vurguladı. Büyükkeçeci, “Özelleştirme sonrasında yeni yatırım yapılan sektörler karşılaştırıldığında elektrik dağıtım sektörü yapılan yatırım tutarıyla ilk sıralarda yer alıyor.” diye konuştu.

“Teknoloji Yatırımlarına 2 Milyar TL Kaynak”

Teknoloji yatımlarına büyük önem verdiklerini kaydeden Büyükkeçeci sözlerini şöyle sürdürdü:  “Önümüzdeki dönem için teknoloji yatırımlarımıza da 2 milyar TL’lik bir kaynak ayırdık. Bu kapsamda coğrafi bilgi sistemi, güvenlik sistemleri, akıllı şebeke yatırımları ile sunduğumuz hizmetin hızını, verimliliğini, güvenliğini ve nihai amaç olarak da tüketici memnuniyetini en üst seviyeye taşımak için var gücümüzle çalışıyoruz.”

“Tüketiciler İçin Web Portalı Hazırlandı”

ELDER tarafından 2017 yılı içerisinde tüketicileri bilinçlendirme ve bilgilendirme faaliyetlerini sürdürdüklerine dikkati çeken Büyükkeçeci, bu doğrultuda tüketicilere yönelik iki adet web sayfasını kullanıma aldıklarını söyledi. Büyükkeçeci sözlerini şöyle sürdürdü: “Bunlardan ilki elektrik piyasasında tüketici olarak haklarına yer veren www.ehbi.info.info diğeri ise elektrik dağıtım şirketlerimizin kendi uygulamaları haricinde tüm Türkiye’de 48 saat öncesinden planlı kesintilerin izlenmesine olanak sağlayan www.ekesinti.info web sayfaları.”

Çağrı Merkezi ve Arıza Bakım - Onarım Personel Sayısında Rekor Artış

Tüketicilere en hızlı şekilde yanıt verebilmek amacıyla 2017 yılı içerisinde elektrik dağıtım sektörü içerisindeki çağrı merkezlerine, 9 ilde daha yenilerini eklediklerinin altını çizen Büyükkeçeci, çağrı merkezi personel sayısını yüzde 273’lik rekor bir artışla, bin 172’den üç bin 200’e çıkardıklarının bilgisini paylaştı. Büyükkeçeci, “Elektrik hizmetlerinde aksamama olmaması ve kesintisiz enerjinin sağlanması amacıyla, Arıza-Bakım-Onarım personel sayımızı da yüzde 25 artırarak 14 bin 896’dan 18 bin 693’e çıkardık” dedi.